Szkolenia dla strefy budżetowej

Kontrola w administracji publicznej - praktyczny przewodnik

Kalendarz

Przepraszamy, ale obecnie nie mamy zaplanowanych szkoleń w formule otwartej na powyższy temat. Możemy jednak zrealizować go dla Państwa w formule wewnętrznej.

Program oraz metodologia prowadzenia szkolenia będą mogły zostać dopasowane do Państwa oczekiwań, potrzeb i specyfiki funkcjonowania instytucji. Szkolenia w tej formule organizujemy nawet dla kilku osób.

Jeśli chcecie być Państwo informowani na bieżąco o naszej ofercie to zapraszamy do subskrybcji newslettera.

O szkoleniu

Cel szkolenia "Kontrola w administracji publicznej"

  • uzyskanie lub doskonalenie niezbędnej wiedzy teoretycznej i praktycznej umożliwiających stosowanie w bieżącej pracy przepisów ustawy z dnia 15 lipca 2011 r. o kontroli w administracji rządowej (Dz. U. Nr 185, poz. 1092), w której – po raz pierwszy po 1997 r. – dokonano w polskim porządku prawnym normatywnego, zunifikowanego i kompleksowego uregulowania zasad i trybu kontroli w ramach sektora administracji rządowej
  • uzyskanie niezbędnej wiedzy teoretycznej i praktycznej umożliwiających stosowanie w bieżącej pracy nowych Standardów kontroli w administracji rządowej – zatwierdzonych przez Szefa KPRM w dn. 31 lipca 2017 r.
  • wyjaśnienie wątpliwości natury prawnej związanej z brzmieniem przepisów ustawy, jak również problemów stricte praktycznych, które mogą powstawać w trakcie przygotowywania i organizacji kontroli, jej prowadzenia oraz realizacji i egzekwowania wniosków i zaleceń pokontrolnych
  • rozwój praktycznych kompetencji, prezentacja dobrych praktyk z ww. problematyki

Korzyści dla uczestników szkolenia

  • dla kierowników i pracowników komórek kontroli w szeroko pojętej administracji publicznej – uporządkowanie i doskonalenie teoretycznej, a przede wszystkimi praktycznej wiedzy dotyczącej zasad i trybu planowania, przygotowania i prowadzenia kontroli, formułowania wniosków i zaleceń pokontrolnych, a następnie egzekwowanie ich wykonania zgodnie z reżimem ww. ustawy
  • dla osób, które niedawno podjęły pracę w komórkach kontroli w szeroko pojętej administracji publicznej – zdobycie podstawowej wiedzy teoretycznej i kwalifikacji praktycznych w zakresie zasad i trybu kontroli w administracji rządowej (szczególnie istotne dla uczestników nie posiadających wykształcenia prawniczego)

Metody szkoleniowe

  • szkolenie będzie zawierała elementy wykładowe „przeplatane” o praktyczne warsztaty z zakresu działalności kontrolnej, przygotowujące do prawidłowego stosowania ustawy o kontroli w administracji rządowej
  • dyskusja z uczestnikami, case study, praca na bazie check list, praca na proponowanych wzorach dokumentów, odpowiedzi na pytania uczestników
  • prezentacja przez trenera jego doświadczeń zawodowych i stosowanych dobrych praktyk opartych doświadczeniach wynikających z organizowania, koordynowania lub realizowania kilkuset kontroli, wzbogacona o treści prezentowane w poniższej publikacji książkowej

Program szkolenia

1. Ustawa z dnia 15 lipca 2011 r. o kontroli w administracji rządowej

2. „Nowe” Standardy kontroli w administracji rządowej – zatwierdzone przez Szefa KPRM w dn. 31 lipca 2017 r.

3. Rodzaje kontroli wg 4 kryteriów podstawowych.

4. Cele i funkcje prowadzenia kontroli w ujęciu praktycznym

  • cel podstawowy
  • cel dodatkowy
  • funkcje kontroli (sprawdzanie, ocenianie, wnioskowanie)

5. Uczestnicy postępowania kontrolnego w ujęciu praktycznym

6. Kryteria prowadzenia kontroli

  • kontrola prawidłowości - cztery złote kryteria kontroli w ujęciu praktycznym
    • legalność
    • gospodarność
    • celowość
    • rzetelność
    • charakter prewencyjny lub wykrywający
  • kontrola wykonywania zadań
    • skuteczność
    • wydajność
    • oszczędność

7. Zasady postępowania kontrolnego w ujęciu praktycznym

8. Tryby przeprowadzenia kontroli w trybie zwykłym – praktycznie „krok po kroku”

  • planowanie w kontroli
    • w skali makro – tworzenie okresowego planu kontroli
    • w skali mikro – planowanie pojedynczego zadania kontroli
    • rodzaje kontroli a planowanie kontroli
  • planowanie działalności kontrolnej – roczny plan kontroli
    • przeprowadzenie analizy ryzyka w oparciu o czynniki, o których mowa w Standardach kontroli w administracji rządowe oraz czynniki wskazane przez audyt wewnętrzny, tj.:
      • oczekiwania i potrzeby informacyjne kierownictwa
      • wyniki wcześniejszych kontroli i audytów
      • skargi i wnioski oraz inne sygnały o nieprawidłowościach
      • kwoty wydatkowanych środków publicznych
      • możliwość wystąpienia naruszenia dyscypliny finansów publicznych
      • możliwość wystąpienia oszustw, nadużyć oraz obszarów i mechanizmów korupcjogennych
      • inne czynniki związane z kontrolą prawidłowości wydatkowania dotacji z budżetu państwa przeznaczonych na realizację zadań publicznych
      • czas, który upłynął od ostatniej kontroli w jednostce podległej oraz tematykę ostatniej kontroli
      • treść oświadczenia kierownika jednostki podległej o stanie kontroli zarządczej
      • wyniki analizy ryzyka przeprowadzonej w jednostce podległej
      • trudności oraz nieprawidłowości w realizacji zadań przez jednostkę podległą lub nadzorowaną.
    • wewnętrzne i zewnętrzne źródła informacji wykorzystywane przy analizie ryzyka związanego z wyborem podmiotów do kontroli (rodzaje dokumentów, katalog podmiotów – sygnalistów)
    • wybór tematów i podmiotów do kontroli jako efekt przeprowadzonej analizy ryzyka
    • narzędzie wykorzystywane do przeprowadzenia analizy ryzyka do planu kontroli – zestawienie tabelaryczne
  • czynności przygotowawcze przed rozpoczęciem poszczególnego zadania kontrolnego
  • program kontroli
    • elementy programu kontroli
    • tryb opracowania, identyfikacji i analiza ryzyk, zatwierdzenie programu
    • elementy, które należy uwzględnić w analizie przedkontrolnej
    • cel kontroli
      • formułowanie celu kontroli
      • określanie zakresu kontroli, tj. przedmiotu i okresu objętego kontrolą
    • temat kontroli - określenie tematyki kontroli, której stopień szczegółowości jest adekwatny do celu kontroli
    • wskazanie dowodów niezbędnych dla dokonania ustaleń
    • metodyka kontroli – metody i techniki stosowane przy zbieraniu i analizie danych podczas kontroli, m.in.:
      • narzędzia kontrolne stosowane do zbierania informacji
      • dobór procedur analitycznych adekwatnych do obszaru i rodzaju kontroli
      • określenie sposobu doboru próby do kontroli w przypadku badania opartego na próbie
      • cechy dowodów gromadzonych w trakcie kontroli (rzetelne, stosowne, racjonalne)
    • kryteria i mierniki w kontroli
      • zastosowanie kryteriów kontroli (opisowe, skala ocen)
      • ustalenie mierników kontroli umożliwiających odniesienie ustaleń kontroli do oceny jednostki kontrolowanej/oceny realizacji zadania
  • organizacja i logistyka realizacji danego zadania kontrolnego
    • dobór kontrolerów
    • zakładana czasochłonność – co uwzględnić przy ustaleniu czasochłonności
    • harmonogram kontroli – „rozkład jazdy”
    • terminy rozpoczęcia i zakończenia kontroli
    • terminy sporządzania dokumentów pokontrolnych
    • terminy dodatkowych czynności pokontrolnych (np. zawiadomienie do organów ścigania, zawiadomienie o naruszeniu dyscypliny finansów publicznych)
  • upoważnienia do przeprowadzenia kontroli (charakter prawny, forma pisemna, zakres przedmiotowy, zakres podmiotowy)
  • zawiadomienie o kontroli (forma, termin)
  • zasady prowadzenia czynności kontrolnych
  • prawa i obowiązki kontrolera
  • przegląd ryzyk w obszarze zagrożeń korupcyjnych związanych z pracą kontrolera
  • prawa i obowiązki kierownika jednostki kontrolowanej
  • prawa i obowiązki pracownika jednostki kontrolowanej
  • czynności kontrolne – techniki kontroli
  • środki dowodowe przeprowadzane w ramach czynności kontrolnych (otwarty katalog środków dowodowych, dokumenty, rzeczy oględziny, opinie biegłych, ustne lub pisemne wyjaśnienia lub oświadczenia)
  • metody doboru próby do kontroli – w ramach realizacji zadania kontrolnego, modyfikacja próby, „pogłębianie” próby
  • protokoły i notatki służbowe sporządzane w ramach czynności kontrolnych
  • współpraca z podmiotami trzecimi (np. potwierdzenie zewnętrzne pozytywne/negatywne)
  • projekt wystąpienia pokontrolnego (zakres przedmiotowy, tryb opracowania i przekazania kierownikowi jednostki kontrolowanej)
  • oświadczenie byłego kierownika jednostki odnośnie projektu wystąpienia pokontrolnego
  • prawo do zgłoszenia zastrzeżeń do projektu wystąpienia pokontrolnego
  • dokonywanie sprostowań w wystąpieniu pokontrolnym
  • rozpatrywanie zastrzeżeń do projektu wystąpienia pokontrolnego przez kierownika komórki do spraw kontroli w jednostce kontrolującej (odrzucenie zastrzeżeń, uwzględnienie zastrzeżeń w całości lub w części, oddalenie zastrzeżeń w całości lub w części)
  • odwołanie do kierownika jednostki kontrolującej
  • wystąpienie pokontrolne (zakres przedmiotowy obligatoryjny i fakultatywny, tryb przyjęcia i przekazania kierownikowi jednostki kontrolowanej, ostateczny charakter)
  • informacja o sposobie wykonania zaleceń, wykorzystania wniosków lub przyczynach ich niewykorzystania albo o innym sposobie usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości

9. Tryby przeprowadzenia kontroli w trybie zwykłym – praktycznie „krok po kroku”

  • przesłanki do zastosowania trybu uproszczonego – kiedy warto skorzystać z trybu uproszczonego?
  • podobieństwa i różnice trybów kontroli
  • sprawozdanie z kontroli

10. Dokumentacji kontroli

  • akta kontroli – zakres przedmiotowy i zasady i techniki prowadzenia
  • prawo wglądu do akt kontroli
  • zasady ujawniania akt kontroli

11. Informacje o wynikach kontroli

CZĘŚĆ WARSZTATOWA

– ćwiczenia praktyczne służące wypracowaniu przydatnych wzorów i przykładowych dokumentów w tym m.in.:

  • zgłoszenia zadania kontrolnego do planu kontroli
  • planu kontroli: lista podstawowa i lista rezerwowa
  • oświadczenia kontrolera/biegłego dot. przesłanek wyłączenie z udziału w kontroli
  • upoważnienia do kontroli
  • programu kontroli
  • protokołu przyjęcia ustnych wyjaśnień
  • protokołu przyjęcia ustnego oświadczenia
  • notatki służbowej
  • projektu wystąpienia pokontrolnego
  • wystąpienia pokontrolnego

Szkolenie wewnętrzne

Powyższy temat możemy zrealizować również w postaci szkolenia wewnętrznego. Zainteresowane osoby prosimy o kontakt:


NOWY